۱۳۸۹ بهمن ۱, جمعه

اهميت تغذيه در پيشگيري از سرطان‌هاي دستگاه گوارش




طبق برآورد موسسه تحقيقات بين‌المللي سرطان حداقل 35% تمام سرطان‌ها و بيش از نيمي از سرطان‌هاي دستگاه گوارش با تغذيه ارتباط دارند. بنابراين تنها با انتخاب مواد غذايي سالم و ريزمغذيهاي مناسب مي‌توانيد به طور چشمگير از مبتلا شدن به سرطان پيشگيري كنيد.
براي اينكار ابتدا لازم است عوامل مختلف رژيم غذايي را كه بعنوان تحريك كننده سرطان شناخته شده‌اند بشناسيد و از آن پرهيز كنيد.
 
عوامل غذايي تحريك كننده سرطان
-          چربيهاي اكسيد شده مانند روغن كه به دفعات براي سرخ كردن استفاده شده‌اند.
-          گوشت قرمز فرآيند شده (مانند سوسيس و كالباس و گوشتهاي قرمز دودي و نمك سود شده).
-          غذاهايي كه به شدت سرخ يا كباب شده و به رنگ قهوه‌اي تيره درآمده
-          نيتريتها و نيتراتها (نگهدارنده‌هاي مواد غذايي كه براي ايجاد رنگ صورتي به موادي مثل سوسيس و كالباس اضافه مي‌شود)
-          مواد غذايي كهنه كپك زده به ويژه سيب‌زميني، بادام زميني و قارچ و جوانه‌ها.
-          آفت‌كشها و ساير مواد شيميايي مربوط به كشاورزي
-          رنگ‌هاي غذايي مصنوعي به ويژه رنگهاي قرمز
-          مصرف زياد الكل به طور مرتب و نوشيدنيها و غذاهاي خيلي داغ.
-          چاقي و اضافه وزن نيز يك عامل خطر مهم به شمار مي‌رود كه با رژيم غذايي مناسب به راحتي قابل پيشگيري و درمان است.
 
عوامل غذايي مهاركننده سرطان
مواد غذايي غني از فيبر
فيبر به وسيله غذاهايي مثل گندم كامل (سبوس دار) ميوه‌ها، سبزي‌ها، حبوبات، آجيل و دانه‌ها تامين مي‌شود.
 
سبزيها و ميوه‌هاي تازه
مصرف سبزيهاي سبز تيره، نارنجي يا متمايل به زرد سبزيهاي خانواده كلم براكلي، كلم دلمه‌اي، كلم پيچ، گل كلم، چغندر، هويج، مارچوبه، پياز، سير و زردچوبه توصيه مي‌گردد.
 
مواد غذايي غني از كلسيم و ويتامين D
مصرف فرآورده‌هاي لبني كم چرب مي‌تواند خطر بروز سرطان كولون را كاهش دهد
ماهي و اسيدچرب امگا- 3
ويتامينهاي A,C,E اسيدفوليك، ويتامين 12B و سلنيم
تغييراتي كه بايد در رژيم غذايي خود بدهيد
استفاده بيشتر از ميوه و سبزي‌هاي تازه
به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنيد كه بتوانيد روزانه حداقل 5 وعده ميوه و سبزيجات بخوريد، استفاده از مقادير زياد ميوه و سبزي به صورتي كه گرسنگي شما را برطرف كند مي‌تواند به شما در مصرف كمتر غذاهاي پر چرب مانند گوشت و پنير و ميان وعده‌هاي ناسالم كمك كند.
 
استفاده هرچه بيشتر از غلات كامل
بجاي نان سفيد و تافتون و لواش از نان‌هايي كه از آرد كامل گندم تهيه شده‌اند مثل نان سنگك و نان سبوس‌دار استفاده كنيد به اين ترتيب مقداري از فيبر مورد نياز روزانه شما تأمين مي‌شود همانطور كه گفته شد فيبر علاوه بر آنكه جزء مواد ضد سرطان محسوب مي‌شود از افزايش وزن هم جلوگيري مي‌كند.
 
نوشيدن مقادير كافي آب در روز
روزانه حداقل 6 تا 8 ليوان آب مصرف كنيد و مصرف نوشابه‌هاي گازدار و آب ميوه‌هاي شيرين را به حداقل برسانيد.
 
محدود كردن چربيهاي مضر
به طور كلي از غذاهاي كم چرب استفاده كنيد و از سرخ كردن غذا بپرهيزيد. روغن‌هاي مايع مانند روغن زيتون، روغن كلزا فاقد كلسترول بوده و در صورتي كه اين روغن‌ها تحت تأثير حرارت زياد قرار نگيرند براي مصرف مناسب هستند. چربي گوشت و پوست مرغ را قبل از پختن جدا كنيد و از فرآورده‌هايي چون كره، خامه و پنير پرچرب كمتر استفاده نماييد.
 
مصرف ماهي دوبار در هفته و استفاده از اسيد چرب امگا – 3
مصرف ماهي دوبار در هفته را جايگزين مصرف گوشت قرمز نماييد و يا از كپسولهاي حاوي روغن ماهي و ويتامين E با مشورت پزشك خود استفاده نماييد.
 
محدود كردن غذاهاي شور
از غذاهاي شور مثل آجيل، ماهي دودي، پنيرشور، چيپس، كنسرو، ترشي‌هاي شور، سوسيس و كالباس پرهيز كنيد و سر سفره به غذا، سالاد يا ماست، نمك اضافه نكنيد.
 
مصرف محدود غذاهاي آماده كبابي و سرخ كرده شديد
سعي كنيد از غذاهاي آماده مثل ساندويچ و پيتزا و كنسروهاي آماده بيش از يك بار در هفته استفاده نكنيد بجاي آن از غذاهايي كه به روش بخارپز و آب‌پز و با حرارت كم تهيه شده‌اند استفاده نماييد.
  
 
كاهش وزن اضافي و ترك سيگار
از آنجايي كه مصرف مواد غذايي تحريك كننده سرطان اگر با مصرف سيگار و چاقي و اضافه وزن همراه باشد به طور قويتري ابتلا به سرطان را افزايش مي‌دهد. براي انتخاب روش مناسب ترك سيگار و كاهش وزن با پزشك خود مشورت كنيد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر